piątek, 17 czerwca 2011

Fotografia ślubna - jak zacząć

Autorem artykułu jest Fotograf ślubny Kraków



Wielu amatorów fotografii oraz pasjonatów, lubiących zdjęcia reporterskie, prędzej czy później zacznie zastanawiać się nad połączeniem tego co lubią z życiem zawodowym. W tym artykule przedstawię państwu podstawowy sprzęt potrzebny to wystartowania z takim przedsięwzięciem, jakim jest fotografia ślubna.

Fotografia ślubna Kraków, fotograf ślubny KrakówPrzyszły fotograf ślubny ma nie lada orzech do zgryzienia gdy chce się odnaleźć w pełnej mnogości aparatów fotograficznych, lamp błyskowych oraz obiektywów i innych sprzętów, które są przydatne podczas realizowania zleceń takich, jak sesja ślubna w plenerze, czy fotoreportaż ślubny w kościele.

1. Wybór aparatu fotograficznego. W tym punkcie chciałbym skupić się tylko i wyłącznie na aparatach typu lustrzanka cyfrowa. Jak pewnie Państwo wiedzą, są dwa podstawowe typy lustrzanek. Lustrzanki z pełną klatką (o matrycy rozmiarów filmu w aparacie tradycyjnym 36x24mm) oraz lustrzanki cyfrowe o rozmiarze matrycy APS-C (25,1x16,7mm). Do profesjonalnej fotografii ślubnej w zupełności wystarczy lustrzanka cyfrowa z matrycą APS-C. Zdjęcia są bardzo dobrej rozdzielczości oraz jakości. Niestety cena lustrzanek z pełną klatką jest zaporowa (ok 10 000zł), do tego należy doliczyć obiektywy, dzięki którym wykorzystamy potencjał pełnej klatki, co daje nam dodatkowe kilka tysięcy złotych. Nie chcę natomiast wchodzić tutaj w temat, jaką markę wybrać, zdjęcia niezależnie od marki sprzętu są podobnej jakości. Należy kierować się swoim gustem oraz wygodą pracy. Unikałbym natomiast najniższych modeli lustrzanek, które mają większość funkcji ukrytych głęboko w menu. Gdy wykonuje się zdjęcia ślubne nie ma czasu na grzebanie w menu. Wszystkie podstawowe funkcje aparatu (ISO, przesłona, czas naświetlania, balans bieli, blokada mechanizmu AF, przełączanie trybu AF, opcje pomiaru ekspozycji) powinny być "na wierzchu" czyli pod osobnymi przyciskami na obudowie aparatu.

2. Wybór obiektywu. Jakość uzyskanych zdjęć (ich ostrość, głębia ostrości, odwzorowanie barw, kontrast, plastyka rozmycia) uzależniona jest w głównej mierze właśnie od obiektywu. Dlatego tutaj nie można oszczędzać. Fotografia ślubna jest bardzo wymagającą dziedziną, w której liczy się refleks oraz dobre oko. Z tych powodów najbardziej uniwersalnym obiektywem dla fotografa ślubnego jest obiektyw typu szerokokątny zoom. Tu polecam zakres ogniskowej 17-50mm czy 17-70mm. Dobrze też jeśli zaopatrzymy się w obiektyw z możliwie małą liczbą przesłony tj. np. f=2,8 lub mniej. Dzięki temu możemy zrobić nieporuszone zdjęcia w kiepskich warunkach oświetleniowych oraz w łatwiejszy sposób doświetlić fotografowaną scenę lampą błyskową. Ja jestem zwolennikiem obiektywów firmy Tammron (są one odpowiednio tańsze od systemowych szkieł, ale bardzo dobre jakościowo). Kolejnym obiektywem bardzo przydatnym szczególnie podczas sesji w plenerze jest teleobiektyw o zmiennej ogniskowej np 70-200mm. Nadaje się on idealnie do portretów, gdzie chcemy uzyskać efekt rozmytego tła.

3. Wybór lampy błyskowej. Fotografia ślubna w kościele jest wielkim wyzwaniem, szczególnie jeśli trafimy do kościoła bardzo ciemnego. Wtedy trzeba ratować się lampą błyskową. Tutaj nie ma kompromisów, należy bowiem wybrać lampę najmocniejszą oraz systemową. Odradzam wszelkiego rodzaju zamienniki. To wydatek rzędu 1500zł ale naprawdę warto. Tu przestrzegam przed stosowaniem błysku bezpośredniego, należy przede wszystkim myśleć o tym, jak błysk wpłynie na plastykę zdjęcia.

---
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz